مجله دلتا

مجله دلتا-گردشگری -نکات حقوقی-سلامتی-دکوراسیون-جاهای زیبای دیدنی

  • ۰
  • ۰

نگه‌داشتن عطسه ممکن است عوارض نامطلوب و گاهی بسیار خطرناک برای سلامتی ما در پی داشته باشد.

عطسه

همیشه عطسه بدترین زمان را برای آمدن انتخاب می‌کند؛ سالن ساکت سینما، آسانسور پر از آدم یا درست در لحظۀ قراری مهم. زمان‌هایی وجود دارد که نمی‌خواهید مواد موجود در عطسه‌ را در آن مکان پخش کنید. آیا نگه‌داشتن عطسه خطرناک نیست؟

به گزارش مجله دلتا؛ عطسه‌ها چنان قدرتمند هستند که ذرات همراه ‌با آن‌ها می‌توانند تا ۶ تا ۸ متر دورتر بروند.

اگر شما دهان یا بینی خود را بسته نگه دارید، فشار ایجادشده به‌ سوی سینوس‌ها یا حفرۀ بینی یا پایین گلو پشت قفسه‌ی سینه برخواهد گشت. سرکوب عطسه با نگه‌داشتن بینی یا دهان به ایجاد فشاری درحدود ۵ تا ۲۴ برابر فشار عطسۀ معمول منجر می‌شود.

این وضعیت مانند این است که مثلاً یک بوکسور حرفه‌ای به شما مشت بزند. دست‌کش‌های او تنها در کسری از ثانیه با صورت شما در تماس قرار خواهد گرفت؛ اما مقدار نیرو طی این زمان کوتاه چنان زیاد است که می‌تواند آسیب واقعی ایجاد کند.

فشار به‌ دام‌ انداخته‌شده، علت خطرناک‌بودن نگه‌داشتن عطسه است. گوش‌های شما ممکن است درمعرض خطر قرار گیرد. وقتی شما عطسۀ خود را نگه می‌دارید، هوا و فشار می‌تواند وارد لوله‌های استاش (مجاری ارتباط‌دهندۀ گلو به گوش میانی) و موجب پارگی پردۀ گوش شود. در موارد شدیدتر، این وضعیت می‌تواند پارگی ساختارهای ظریف گوش داخلی و از‌ دست‌دادن شنوایی را سبب شود.

عطسه

افزون‌براین، فشار ناشی از نگه‌داشتن عطسه می‌تواند موجب پارگی رگ خونی کوچکی در چشم یا بینی یا پردۀ گوش شود؛ اما این اتفاق بسیار نادر است. یک مورد نادر دیگر نیز این است که نگه‌داشتن عطسه می‌تواند موجب پارگی آنوریسم شود. آنوریسم وضعیتی است که در آن، قسمتی از دیواره‌ی سرخ‌رگ ضعیف و برآمدگی ایجاد می‌شود. این بخش ضعیف‌شدۀ رگ خونی در هر زمان ممکن است پاره شود و گاهی هم اصلاً پاره نمی‌شود؛ اما تغییر ناگهانی در فشار داخل جمجمه می‌تواند موجب افزایش احتمال پارگی آن شود.

البته، باید این نکته را مدنظر قرار داد افرادی که بیشتر درمعرض خطر این آسیب ها قرار دارند، معمولاً کسانی هستند که مشکلات سلامتی خاصی نظیر عروق خونی غیرعادی دارند یا به‌نوعی جراحت در ناحیۀ سر یا گردن یا قفسۀ سینه دچار هستند یا اینکه اخیرا عمل جراحی مغز و عروق و سینوس انجام داده‌اند.

همچنین بخوانید:

دانستنی های سلامتی ، رازهایی که تا کنون نشنیده‌ اید!

چطور کمتر نمک مصرف کنیم؟

پیشگیری از بیماری سنگ کلیه با ورزش

ژله استخوان ساز است یا نه؟

مقایسه میزان قند و چربی شیرینی های نوروز

  • ۹۸/۰۴/۱۷
  • delta turist

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی