مجله دلتا

مجله دلتا-گردشگری -نکات حقوقی-سلامتی-دکوراسیون-جاهای زیبای دیدنی

۶ مطلب در مهر ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

دانشمندی در کره‌جنوبی توالتی سازگار با محیط‌زیست ساخته است که فضولات را به سوخت تبدیل می‌کند و به کاربران آن نوعی ارز دیجیتال اختصاصی هدیه می‌دهد.

توالت سازگار با محیط‌زیست

با استفاده از توالتی در دانشگاهی در کره‌جنوبی می‌توانید پول قهوه یا موز را پرداخت کنید. چو جائه وان، استاد مهندسی محیط‌زیست در موسسه ملی علم و فناوری اولسان، توالت سازگار با محیط‌زیست را طراحی کرده که به آزمایشگاهی متصل است که از مدفوع برای تولید بیوگاز و کود استفاده می‌کند. با مجله دلتا همراه باشید.

توالت سازگار با محیط‌زیست

توالت BeeVi که از واژه‌های زنبور (Bee) و چشم‌انداز (vision) گرفته شده است، از پمپ خلا برای ارسال مدفوع به مخزنی زیرزمینی استفاده می‌کند و باعث کاهش مصرف آب می‌شود. در آنجا، میکروارگانیسم‌ها فضولات را به متان می‌شکنند که به منبعی از انرژی برای ساختمان تبدیل می‌شود.

افرادی که از توالت مذکور استفاده می‌کنند، ارزی اختصاصی به نام Ggool هدیه می‌گیرند که به زبان کره‌ای به‌معنای «عسل» است. دانشجویان به‌ازای مشارکت در پروژه توالت، روزانه دَه Ggool دریافت می‌کنند و این پول می‌تواند به کتاب یا فنجان قهوه در یکی از کافه‌های دانشگاه تبدیل شود.

استاد چو توضیح داد که هر فرد متوسط در روز حدود ۵۰۰ گرم مدفوع دفع می‌کند و براساس آزمایش‌های گذشته توالت سازگار با محیط‌زیست این ضایعات می‌تواند به ۵۰ لیتر گاز متان تبدیل شود که می‌تواند نیم کیلووات‌ساعت برق تولید کند. این میزان به‌اندازه‌ای است که ماشین ظرف‌شویی در حالت صرفه‌جویی در مصرف انرژی یک دور ظرف بشوید.

نظر دانشجویان در مورد توالت

یکی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی موسسه گفت قبلا فقط به این فکر می‌کرد که مدفوع کثیف است؛ اما اکنون می‌داند گنجینه‌ای باارزش است. دانشجویان می‌توانند از این ارز برای خرید کالاها در دانشکده از قهوه تازه‌دم گرفته تا رشته فوری و میوه و کتاب استفاده کنند. آن‌ها می‌توانند محصولات مدنظر خود را از فروشگاهی در دانشگاه انتخاب و هزینه‌ی آن را با اسکن کد QR با Ggool پرداخت کنند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب ۳ قبیله وحشی که سر انسان را شکار می‌کردند!  را بخوانید.

  • delta turist
  • ۰
  • ۰

کارهایی که بدن ما انجام می‌دهد، اسراری با خود دارد و تمایل ما به باز کردن قفل این اسرار باعث باور کردن بعضی اطلاعات نادرست شده است.

باور های نادرست در مورد بدن

امروزه اطلاعات زیادی در اطراف ما وجود دارد که غالبا نمی‌توانیم باورهای اشتباه را از واقعیت تشخیص دهیم و گاهی اعتقادات غلط نه تنها عجیب نیست، بلکه حتی مضر است. مجله دلتا در این مطلب به باور های نادرست در مورد بدن می‌پردازد و حقایق آن را توضیح می‌دهد. با ما همراه باشید.

۱. مطالعه در تاریکی چشم‌ها را ضعیف می‌کند

بینایی با گذشت زمان برای اکثر افراد کاهش می‌یابد و سابقه خانوادگی عامل مهمی در تعیین آن است. اگرچه خواندن در نور کم باعث کاهش بینایی نمی‌شود، اما مطالعه در تاریکی تنها چشم‌ها را خسته می‌کند. خستگی ناشی از مطالعه در تاریکی با استراحت برطرف می‌شود.

۲. تمام عضلات ساخته شده با ورزش پس از قطع آن به چربی تبدیل می‌شوند

ترکیبات چربی و عضله با هم متفاوتند و به هم تبدیل نمی‌شوند بلکه تحرک و رژیم غذایی شما مشخص می‌کند که کجا ماهیچه و کجا چربی بیشتر در آن تجمع یابد.

۳. بیشتر گرمای بدن از طریق دست و پا از بدن خارج می‌شود

میزان گرمای از دست رفته ما بستگی به این دارد که سطح پوست ما چقدر در معرض سرما قرار گیرد اما بیشتر گرمای بدن از طریق سر خارج می‌شود و بهتر است در هوای سرد به جای دستکش از کلاه استفاده کنید و سرتان را بپوشانید تا گرم‌ بمانید.

۴. انسان تنها ۵ حس دارد

انسان حداقل ۲۱ حس دارد (حتی در برخی منابع به ۳۳ حس اشاره شده است) برای مثال :

حس تعادل
حس حرکت
احساس درد
حس زمان (تصور زمانی)
حس دما (مفهوم حرارتی)
حس خارش
حس تشنگی
و…

۵. انسان تنها از ۱۰% مغز خود استفاده می‌کند

انسان در بیشتر مواقع از ۱۰۰% مغز خود استفاده می‌کند. اسکن‌های تصویربرداری از مغز به وضوح نشان می‌دهد که تقریبا تمام مناطق از مغز حتی در حین انجام کارهای نسبتا معمول مانند صحبت کردن، راه رفتن و گوش دادن به موسیقی فعال هستند پس استفاده ۱۰ ٪ از مغز جزو باور های نادرست در مورد بدن انسان است .

۶. آدامس هضم نمی‌شود

درست است که هضم آدامس دشوار است اما اگر آدامس می‌بلعید، مطمئن باشید که هضم آن هفت سال طول نمی‌کشد و آدامس حداکثر بعد از ۱ هفته از سیستم گوارش شما خارج و دفع می‌شود اما هنوز هم، بلعیدن مقدار زیادی آدامس توصیه نمی‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که مقادیر زیادی آدامس می‌تواند منجر به انسداد روده خصوصا در کودکان شود.

باور های نادرست در مورد بدن

۷. عرق کردن باعث دفع سموم بدن می‌شود

عرق کردن باعث خنکی بدن می‌شود و از گرم شدن زیاد بدن جلوگیری می‌کند. عرق می‌تواند آزار دهنده باشد، اما در واقع باعث سلامتی می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: مطلب شوکه‌کننده‌ترین مراسم خواستگاری جهان! را بخوانید.

  • delta turist
  • ۰
  • ۰

اعضای یک قبیله در اتیوپی برای رسیدن به عروس در یک مراسم خشن و خونین شرکت می‌کنند.

جنگ خونین برای رسیدن به عروس

مردان جوان قبیله‌ای در اتیوپی در این دوئل سنتی که با چوب معروف دونگا صورت می‌گیرد عریان شده و می‌جنگند. برنده این جنگ به دختری که به عنوان عروس تعیین شده می‌رسد و از اعتبار زیادی در قبیله برخوردار می‌شود. با مجله دلتا همراه باشید تا با جنگ خونین برای رسیدن به عروس آشنا شوید.

قبیله سوری و جنگ خونین برای رسیدن به عروس

این خواستگاری عجیب گاهی منجر به مصدومیت شدید و مرگ می‌شود. زخم‌های به جا مانده در بدن جنگجو‌ها نیز برای آنان افتخار محسوب می‌شود.

این رویداد علاوه بر رسیدن به عروس خانم برای آموزش به جوان‌تر‌ها برای خشونت‌ها و درگیری با دیگر قبایل منطقه نیز طراحی شده است. دولت اتیوپی در سال ۱۹۹۴ مبارزه با چوب را غیرقانونی اعلام کرد، اما این رویداد همچنان به عنوان بخش جدانشدنی از زندگی قبیله سوری در اتیوپی محسوب می‌شود.

برگزاری این مراسم

محل برگزاری این مراسم در دره اومو در اتیوپی است و یک داور نیز جنگ طرفین را قضاوت می‌کند.

هنگام برگزاری این مراسم از گردشگران استقبالی صورت نمی‌گیرد و عکس گرفتن بدون اجازه افراد قبیله برای اعضای قبیله توهین قلمداد می‌شود.

خاویر جیل تابیوس عکاس ۶۲ ساله اسپانیایی که یک هفته را در میان اعضای قبیله سوری گذرانده بود موفق شده تا عکس‌هایی را از این مراسم عجیب ثبت کند.

خاویر می‌گوید که آن‌ها برای نشان دادن مردانگی و به دست آوردن همسر می‌جنگند. شرکت کنندگان دو به دو می‌جنگند تا یک برنده از مسابقات خارج شود.

جنگ خونین برای رسیدن به عروس

پیشنهاد مطالعه: مطلب ۳ قبیله وحشی که سر انسان را شکار می‌کردند!  را بخوانید.

  • delta turist
  • ۰
  • ۰

چلو دیزی کاشانی، برخلاف اسمش اصلا به آبگوشت و یا دیزی ربطی ندارد و فقط به خاطر استفاده از گوشت به این اسم مشهور شده است.

چلو دیزی

چلو دیزی یکی از چلوهای سنتی کاشان است. این غذا در کاشان بسیار محبوب است و بیشتر از ران و سر دست در تهیه آن استفاده می‌شود. این چلو در کنار ماست، دوغ و سالاد بسیار خوشمزه و دلچسب است. امروز در مجله دلتا طرز تهیه چلو دیزی را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه چلو دیزی کاشانی

  • گوشت سر دست و ران ۵۰۰ گرم
  • برنج ۴ پیمانه
  • لوبیا چشم بلبلی ۲ پیمانه
  • پیاز ۲ عدد
  • زردچوبه ۳ قاشق چای‌خوری
  • نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم

طرز تهیه چلو دیزی با گوشت و لوبیا چشم بلبلی

مرحله اول: آماده سازی

ابتدا گوشت را به اندازه دلخواه برش بزنید و خوب بشویید و بگذارید تا آب اضافی آن گرفته شود. لوبیا چشم بلبلی را از چند ساعت قبل خیس کنید تا نفخ آن گرفته شود، می‌توانید یک عدد خیار را از وسط نصف کنید و روی لوبیا قرار دهید.

مرحله دوم: تفت دادن گوشت و پیاز

پیاز‌ها را پوست بگیرید و نگینی ریز خرد کنید و به همراه کمی روغن و زردچوبه تفت دهید تا بوی خامی زردچوبه گرفته و پیاز نرم و شیشه‌ای شود، گوشتی را که از قبل خرد کردید به پیاز اضافه کنید.

مرحله سوم: پخت گوشت و لوبیا

در ادامه گوشت را خوب سرخ کنید، سپس لوبیا چشم بلبلی را اضافه کنید و کمی تفت دهید. آب جوشیده را اضافه کنید و بگذارید با حرارت ملایم گوشت و لوبیا چشم بلبلی پخته شود بعد از گذشت یک ساعت کمی نمک به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید تا مواد خوب پخته شود.

مرحله چهارم: تهیه چلو دیزی

برنج را از قبل با کمی نمک و آب خیس کنید سپس روی حرارت قرار دهید تا به‌جوش بیاید. مخلوط پخته شده گوشت و لوبیا را به برنج اضافه کنید، حرارت را زیاد کنید و بگذارید آب برنج کشیده شود و بعد برنج را کته دم بگذارید. در انتها کمی روغن یا کره روی برنج قرار دهید. چلو دیزی لذیذ شما آماده است به همراه دوغ و ماست سرو کنید. نوش‌جان!

نکات کلیدی در تهیه چلو دیزی کاشان

  • قطعات گوشت باید کمی درشت‌تر باشد.
  • می‌توانید در انتهای پخت کمی زعفران روی برنج بریزید.
  • بهتر است برای خوشمزه‌تر شدن چلو دیزی کمی از آب گوشت نیز داخل برنج در حال جوش بریزید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با انواع غذاهای لذیذ دوپیازه گوشت تکه‌ای، خوشمزه با سیب زمینی را مطالعه کنید.

  • delta turist
  • ۰
  • ۰

دانه‌های کنجد شاید خیلی کوچک باشند ولی خواص زیادی دارند. دانه کنجد یکی از قدیمی‌ترین دانه‌های روغنی در سراسر دنیا است.

خورشت کنجد

خورشت کنجد یکی از خورشت‌های بسیار خوشمزه ایرانی است، که به همراه پلو طعم و مزه بسیار خوبی دارد. این خورشت را می‌توانید با مرغ، گوشت و حتی گوشت قلقلی تهیه کنید و یک غذای جدید در لیست غذاهای هفتگی خود داشته باشید. امروز در مجله دلتا خورشت کنجد را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه خورشت کنجد

  • کنجد ۲ پیمانه
  • سینه یا ران مرغ ۲ عدد
  • شکر ۲ قاشق غذا‌خوری
  • پیاز ۲ عدد
  • رب انار ۲ قاشق غذا‌خوری
  • نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه خورشت کنجد با مرغ مجلسی

مرحله اول: تفت دادن کنجد

ابتدا باید کنجد‌ها را بو دهید. برای این کار کنجد خام را داخل تابه بریزید روی حرارت ملایم مدام هم بزنید تا کنجد‌ها از خامی خارج شوند، سپس داخل آسیاب ریخته و بگذارید تا کاملا میکس شود.

مرحله دوم: آبپز کردن مرغ

در ادامه مرغ‌ها را به همراه یک پیاز و کمی نمک و فلفل سیاه داخل قابلمه قرار دهید. روی مرغ‌ها آب ریخته و بگذارید تا مرغ‌ها نیم پز شوند، بعد آب‌پز شدن مرغ را از آب خارج کنید و داخل روغن داغ سرخ کنید.

مرحله سوم: تفت دادن

پیاز دیگر را رنده ریز بزنید و داخل قابلمه ریخته و با کمی روغن تفت دهید. به آن فلفل سیاه و زردچوبه اضافه کنید، در ادامه کنجد میکس شده را به پیاز اضافه کنید و تفت دهید.

مرحله چهارم: پخت خورشت کنجد

۲ لیوان آب سرد به مخلوط فوق اضافه کنید و هم بزنید، صبر کنید تا به جوش بیاید و بعد تکه‌های مرغ سرخ شده را داخل قابلمه قرار دهید. کم کم کنجد روغن پس می‌دهد و پس از این مرحله شکر و رب انار و کمی نمک به خورشت اضافه کنید و براساس ذائقه خود میزان شکر و ترشی آن را تنظیم کنید. بعد از غلیظ شدن آن را از روی حرارت برداشته و با برنج سرو کنید. نوش‌جان!

نکات کلیدی در تهیه پخت خورشت کنجد با مرغ

  • میزان شکر و رب انار را می‌توانید کم و زیاد کنید.
  • پخت این خورشت دقیقا مانند فسنجان است ولی به دلیل استفاده از کنجد بسیار مقرون به صرفه است.
  • می‌توانید از تکه گوشت خورشتی نیز در تهیه این غذا استفاده کنید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با انواع غذاهای لذیذ طرز تهیه پلو کردی با مرغ، فوق العاده لذیذ را مطالعه کنید.

  • delta turist
  • ۰
  • ۰

اگر طرفدار کباب با یک سس خوشمزه هستید این دستور پخت را دنبال کنید.

سورمه کباب

سورمه کباب یکی از غذاهای خوشمزه و سنتی گیلان است. سورمه کباب در کشور ترکیه نیز تهیه می‌شود. این غذا از یک لایه سس با بادمجان و فلفل دلمه کبابی و به همراه شامی کبابی گوشت خوشمزه است. که با پلو و یا با نان تازه سرو می‌شود. امروز در مجله دلتا سورمه کباب را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه سورمه کباب گیلانی

  • گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم
  • پیاز ۲ عدد
  • سیر ۲ حبه
  • بادمجان ۴ عدد
  • فلفل دلمه زرد یک عدد
  • فلفل دلمه قرمز یک عدد
  • فلفل دلمه سبز یک عدد
  • کره به مقدار لازم
  • رزماری به مقدار لازم
  • گوجه گیلاسی و فلفل به مقدار لازم
  • نمک، فلفل سیاه، پودر سیر و پاپریکا به مقدار لازم

طرز تهیه سورمه کباب با بادمجان و فلفل دلمه کبابی

مرحله اول: کبابی کردن مواد

ابتدا بادمجان‌ها و فلفل دلمه‌ها را خوب بشویید سپس خشک کنید. روی بادمجان‌ها را با چاقو خط ایجاد کنید. بادمجان‌ها را روی توری قرار دهید و به دلخواه روی گاز و یا روی زغال بگذارید و خوب بادمجان و فلفل دلمه را کباب کنید، سپس بگذارید کنار تا خنک شود.

مرحله دوم: ساطوری کردن مواد

حالا یک دسته کوچک رزماری را آتش زده و روی مواد کبابی قرار دهید تا مزه، بو و عطر رزماری به سبزیجات برود، درب ظرف را بگذارید تا عرق کند حالا به راحتی پوست بادمجان را بگیرید و به همراه فلفل دلمه روی تخته قرار دهید و خوب ساطوری کنید.

مرحله سوم: تهیه مواد کباب

در ادامه گوشت را به همراه یکی از پیازها، ادویه و کمی نمک خوب ورز دهید سپس داخل تابه کمی روغن ریخته و از مواد گوشتی برداشته و به صورت گرد آن را داخل روغن سرخ کنید و کنار بگذارید.

مرحله چهارم: تفت دادن پیاز و سیر

پیاز دیگر دستور را به همراه سیر پوست بگیرید و نگینی ریز خرد کنید. داخل تابه با کمی روغن تفت دهید تا سبک و شیشه‌ای شود و بعد سبزیجات کبابی را داخل پیاز و سیر ریخته و حدود ۱۵ دقیقه مواد را تفت دهید تا یکدست شود.

مرحله پنجم: تهیه سورمه کباب

سبزیجات کبابی را داخل یک ظرف ریخته و سطح آن را صاف کنید و بعد شامی کبابی را نیز روی مواد قرار دهید. گوجه گیلاسی و فلفل‌ها را از قبل کبابی کنید و روی مواد قرار دهید، در انتها کمی کره ذوب کنید و روی مواد بریزید سپس به همراه نان یا پلو سرو کنید. نوش‌جان!

نکات کلیدی در تهیه سورمه کباب

  • افزودن رزماری اختیاری و قابل حذف است ولی باعث بویی فوق‌العاده به غذا می‌شود.
  • بهتر است پیاز و سیر را به‌جای تفت دادن کبابی و ساطوری کنید.
  • پیاز را برای شامی کباب حتما آبگیری کنید تا باعث شل شدن آن نشود.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با طرز تهیه انواع غذاهای لذیذ مطلب طرز تهیه کوکو پیازچه را مطالعه کنید.

  • delta turist