مجله دلتا

مجله دلتا-گردشگری -نکات حقوقی-سلامتی-دکوراسیون-جاهای زیبای دیدنی

۴۳ مطلب در آذر ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

احتمالا همه شما می‌دانید که نوشیدن آب تا چه اندازه برای بدن مفید است و آن‌قدر در موردش شنیده‌اید که دیگر نسبت به آن بی‌تفاوت شده‌اید. اگر کسی بگوید برای رفع مشکلاتتان آب بنوشید، چه‌بسا حرف او را نشنیده بگیرید؛ چراکه گوشتان از این جمله پر است.

بهترین زمان نوشیدن آب

نوشیدن آب واقعا مسئله مهمی است و حتی شاید آشنا‌ شدن با بهترین زمان نوشیدن آب، در بهبود کیفیت زندگی‌تان هم موثر باشد. اگر وسوسه شده‌اید تا بدانید بهتر است در چه زمان‌هایی آب بنوشید، با مجله دلتا همراه باشید.

بهترین زمان نوشیدن آب

بعد از بیدارشدن از خواب نوشیدن آب را فراموش نکنید

اگر زمان نوشیدن آب در صبح باشد، کمک می‌کند یک شروع خوب در ابتدای روز داشته باشید. برخی از افراد متوجه شده‌اند که وقتی بلافاصله بعد از بیدارشدن آب می‌نوشند، در ادامه آن روز، آب بیشتری خواهند نوشید. بنابراین اگر مدام آب‌خوردن را فراموش می‌کنید، شاید همین که یادتان بماند سر صبح یک لیوان آب بنوشید، به ادامه‌دادن این کار در طول روز منجر شود.

زمان نوشیدن آب را به قبل از غذا موکول کنید

آیا تابه‌حال برای لاغرشدن به روش‌های عجیب و غریب زیاد چنگ زده‌اید؟ روش‌هایی که شما را بیمار و فرسوده کرده باشند. چرا این بار یک روش ساده‌تر را امتحان نمی‌کنید؟ منظورمان نوشیدن آب قبل از غذاست. این کار می‌تواند به احساس سیری کمک کند و چه‌بسا دریافت کالری شما را کاهش دهد.

هم قبل از ورزش و هم بعد از آن آب بنوشید

شما با ورزش‌کردن، آب و الکترولیت‌ها را از طریق عرق‌کردن از دست می‌دهید. واضح است که باید آن را جبران کنید. پس برای این که بدنتان را هیدراته نگه‌دارید، زمان نوشیدن آب را به گونه‌ای تنظیم کنید که قبل، حین و بعد از ورزش حتما آب بنوشید.

کمی با فاصله از خوابتان آب بنوشید

یکی از سوالاتی که شاید با آن درگیر باشید این است که آیا نوشیدن آب قبل از خواب می‌تواند برای بدنتان مفید باشد یا خیر؟ نوشیدن مقداری آب، به‌ویژه آب گرم قبل از خواب، شما را در طول شب هیدراته نگه می‌دارد و چه‌بسا به بدن کمک کند تا از شر سموم ناخواسته خلاص شود و حتی احتمال دارد در تسکین درد و گرفتگی معده موثر باشد.

با‌ این‌حال زمان نوشیدن آب را طوری سامان دهید که تا دو ساعت قبل از خواب آب ننوشید. این مسئله باعث می‌شود چرخه خوابتان به هم نخورد.

در بعدازظهر نوشیدن آب را جایگزین قهوه کنید

ممکن است حوالی ساعت سه بعدازظهر احساس کمبود انرژی داشته باشید. به‌جای این که سریع فنجان خود را از قهوه پر کنید، یک لیوان آب بنوشید. در این زمان نوشیدن آب می‌تواند با احساس خستگی شما مبارزه کند. در حالی که مصرف کافئین شش ساعت قبل از خواب، می‌تواند باعث ایجاد اختلال در خواب شود.

وقتی مریض هستید، از نوشیدن آب امتناع نکنید

بیماری باعث می‌شود حوصله انجام هیچ کاری را نداشته باشید. اما این نباید شامل نوشیدن آب شود. علائمی مثل اسهال، استفراغ و تب می‌تواند باعث ازدست‌دادن آب بدن گردد. بنابراین حتما در حین بیماری آب بنوشید. این بدان‌معنا نخواهد بود که مجازید به‌جای آب، الکل و نوشیدنی‌های کافئین‌دار بخورید. تقلب را کنار بگذارید و به فکر مریضی‌تان باشید.

نوشیدن آب ممنوع

خیلی نزدیک به زمان خواب آب ننوشید

اگرچه در بخش قبلی به این نکته اشاره کردیم که نوشیدن مقداری آب قبل از خواب می‌تواند فواید زیادی داشته باشد، اما اگر این زمان خیلی نزدیک به خوابتان باشد، باعث می‌شود بارها از خواب بیدار شوید و بخشی از وقتی را که باید در خواب ناز تشریف داشته باشید، در سرویس بهداشتی بگذرانید. باید بدانید که کم‌خوابی می‌تواند تاثیرات منفی زیادی روی تندرستی بدن مثل سلامت قلب داشته باشد.

اگر به این بیماری مبتلا هستید همراه با غذا آب ننوشید

اگر از بیماری رفلاکس معده رنج می‌برید، بهتر است همراه با غذا از نوشیدن مایعات پرهیز کنید. مایعات به معده شما حجم می‌دهد و می‌تواند فشار معده را مانند یک وعده غذایی بزرگ افزایش دهد. این مسئله ممکن است به رفلاکس اسید منجر شود.

خودتان را با نوشیدن آب زیاد در حین ورزش به کشتن ندهید

اگر ورزشکار حرفه‌ای هستید، شاید وسوسه شوید تا آب زیادی بنوشید. اما نوشیدن آب به میزان زیاد باعث می‌شود کلیه‌های شما نتوانند از شر آب اضافه خلاص شوند. در نتیجه میزان سدیم خون مختل می‌شود و حتی احتمال دارد خطر جانی برای شما داشته باشد.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطلب قبل از خوردن این بستنی باید سند مرگتان را امضا کنید! را بخوانید.

  • delta turist
  • ۰
  • ۰

در این گزارش قصد داریم بهترین اپلیکیشن‌‌های اندرویدی در سال ۲۰۲۱ را معرفی کنیم که احتمالا به کارتان خواهند آمد.

برترین اپلیکیشن های اندرویدی

گوگل مجموعه‌ای از برنامه‌ها و بازی‌ها را به عنوان برترین اپلیکیشن های اندرویدی منتشر کرده که اگر از کاربران گوشی‌های اندرویدی باشید، می‌توانید آن‌ها را بررسی کنید. با مجله دلتا همراه ما باشید.

برترین اپلیکیشن های اندرویدی

برنامه Balance

برنامه مدیتیشن Balance برنده بهترین برنامه اندروید در سال ۲۰۲۱ است. تخصص این برنامه توانایی آن در تنظیم مدیتیشن‌های شما بر اساس تجربیات شماست. هنگامی که شروع به استفاده از این برنامه می‌کنید، چند سوال در مورد سابقه مدیتیشن از شما پرسیده می‌شود و سپس برنامه‌های خود را بر این اساس به شما ارائه می‌دهد. مدیتیشن به عنوان یکی از موثرترین تکنیک‌ها در برابر استرس، اضطراب و حتی افسردگی شناخته شده است و برنامه «Balance» شما را در این زمینه یاری می‌کند.

برترین اپلیکیشن های اندرویدی

Pokémon Unite

اگر به دنبال یک بازی سرگرم کننده چند نفره رقابتی در تلفن اندرویدی خود هستید، بازی Pokémon Unite می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. در این بازی دو تیم پنج نفره در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند و یک تجربه چند نفره و مهیج را ایجاد می‌کند. گوگل این بازی را بهترین بازی اندروید سال ۲۰۲۱ نامید که می‌تواند دلیل دیگری برای تجربه این بازی باشد. البته این بازی دارای برخی مشکلات در زمینه یافتن رقیب است و مشکلات سرور آن نیز گاهی می‌تواند آزاردهنده باشد.

 اپلیکیشن های اندرویدی

Bird Alone

اگر از بازی‌های چندنفره رقابتی که سرعت زیادی دارند خوشتان نمی‌آید، می‌توانید بازی Bird Alone را امتحان کنید. این بازی یک تجربه تک نفره شگفت انگیز است که شما باید در آن با یک پرنده دوست شوید. این پرنده در ابتدا سوالات عادی دارد، اما در نهایت، بحث‌ها به سمت موضوعات وجودی از جمله مرگ سوق می‌یابد. با این حال، فضای این بازی برای همیشه تاریک باقی نمی‌ماند و کار‌های سرگرم کننده‌ای مانند نوشتن شعر را می‌توان انجام داد.

Moonbeam

Moonbeam یک برنامه مناسب برای پیدا کردن پادکست است. در چند سال گذشته، ما به سمت محتوا‌های کوتاه رفته‌ایم، بنابراین پادکست‌های طولانی مدت گاهی اوقات مورد استقبال قرار نمی‌گیرند، زیرا ممکن است شنوندگان معمولی به دلیل طولانی بودن آن‌ها ناامید شوند. برخی از بهترین پادکست‌ها بیش از ۴۰ زمان دارند و اینجاست که Moonbeam به کمک شما می‌آید. این برنامه لحظات خاصی از هر پادکست را مدیریت کرده و به شما کمک می‌کند تا تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید قسمت کامل این برنامه را گوش دهید یا خیر.

برنامه Speechify

Speechify برنامه‌ای است که یک صفحه را بررسی و متن را به گفتار تبدیل می‌کند. اگر خواندن متن برایتان سخت است، می‌توانید از Speechify بخواهید که آن را برای شما بخواند. این برنامه از ۲۰ زبان پشتیبانی می‌کند و در صورت تمایل این امکان را شما امکان می‌دهد که سرعت پخش صدا را افزایش دهید.

 اپلیکیشن های اندرویدی

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب چگونه در تلگرام چت مخفی داشته باشیم؟  را بخوانید.

  • delta turist
  • ۰
  • ۰

در جهان پیرامون ما دنیای ناشناخته‌ای وجود دارد که گاه با دانستن اسرار آن‌ها انگشت حیرت به دهان می‌گزیم و لرزه بر انداممان می‌افتد که به راستی دنیای ما بسیار شگفت‌انگیز و گاه ترسناک جلوه می‌کند.

جاندار خطرناک و کشنده‌ جهان

در این مقاله از مجله دلتا قصد داریم تا چند جاندار خطرناک و کشنده‌ جهان را به شما معرفی کنیم. درک این نکته حائز اهمیت است که حتی جاندارانی که در ظاهر بی‌گناه هستند نیز می‌توانند خطرناک‌ترین و کشنده‌ترین جانداران باشند و بر عکس موجوداتی که خطرناک به نظر می‌رسند حتی ممکن است به شما آسیب هم نرسانند.

جاندار خطرناک و کشنده‌ جهان

۱. زنبور عسل آفریقایی (Africanized Bee)

زنبور عسل آفریقایی نژادی دو رگه، حاصل پرورش متقابل بین زنبور‌های آفریقایی و زنبور‌های اروپایی است. این ایده در ابتدا برای تولید عسل بیشتر بود و این زنبور‌ها در یک منطقه محدود نگهداری می‌شدند، اما بعدا فرار کرده و پراکنده شدند. آن‌ها که باهوش هستند و به‌عنوان زنبور‌های قاتل شناخته می‌شوند، در آمریکای مرکزی و جنوبی پخش شده‌اند. این زنبور‌ها بسیار تهاجمی بوده و می‌توانند باعث مرگ شوند، به همین دلیل در بین خطرناک‌ترین جانداران روی کره زمین به حساب می‌آیند.

جاندار خطرناک و کشنده‌ جهان

۲. کوسه‌های سفید (White Sharks)

کوسه سفید یکی از جانوران عظیم ساکن آب‌ها است. آن‌ها در سراسر اقیانوس‌های جهان پخش شده‌اند. این کوسه‌ها می‌توانند تا ۶.۴ متر رشد کنند. آن‌ها که به عنوان حیوانات خشمگین و درنده در جهان شناخته شده‌اند، قاتل بسیاری از انسان‌ها به‌شمار می‌آیند. کوسه‌‎های سفید حس بویایی شگفت انگیزی دارند که باعث می‌شود بوی طعمه‌های خود را از فاصله‌های دور دست در درون آب تشخیص دهند.

خطرناک ترین جانوران

۳. اسب آبی (Hippopotamus)

اسب آبی یک جانور بسیار کشنده در جهان محسوب می‌شود و در عین حال بزرگ‌ترین پستاندار زنده جهان ساکن خشکی است و بیشتر در شب فعال است. آن‌ها از گیاهان تغذیه می‌کنند، اما به ویژه در زمان تحریک، به انسان حمله می‌کنند. اسب‌های آبی می‌توانند با سرعت ۳۰ کیلومتر در ساعت بدوند و به وزنی در حدود ۱۵۰۰ کیلوگرم برسند. آن‌ها دارای دهانی گسترده با دندان‌های بلند هستند و بر عکس ظاهر آرامشان، بسیار خطرناک‌ هستند.

خطرناک ترین جانوران

۴. اژد‌های کومودو (Komodo Dragon)

اژد‌های کومودو به عنوان یکی از خطرناک‌ترین جانداران جهان شناخته شده است. این جانداران همه چیز را می‌خورند، از پستانداران گرفته تا پرندگان و گاومیش‌ها. آن‌ها همچنین قادر به بیرون کشیدن اجساد از گور‌های کم عمق هستند. کومودو‌ها ساکن جزایر اندونزی، فلورس، پادار، جیلی مونتند و رینکا هستند. بزاق آن‌ها دارای چندین نوع باکتری است و یک گاز آن‌ها می‌تواند طعمه را مسموم کرده و از پای در آورد.

جانداران کشنده

۵. مار بومسلنگ (Boomslang Snake)

این گونه سمی خندان متعلق به خانواده Colubridae است که یکی از خطرناک‌ترین جانوران جهان محسوب می‌شود. آن‌ها هموتوکسیک هستند به این معنا که قادر هستند با سم خود مانع از لخته شدن خون طعمه‌های خود شوند. قربانیان آن‌ها آهسته آهسته می‌میرند، زیرا خون آن‌ها بند نمی‌آید و از تمامی منافذ موجود در بدنشان خونریزی می‌کنند و با مرگی دردناک و آهسته روبرو می‌شوند.

جانداران کشنده

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب بانو دای؛ مومیایی ۲۰۰۰ ساله‌ای که همچنان سالم است!  را بخوانید.

  • delta turist
  • ۰
  • ۰

این روزها اینستاگرام به عنوان یکی از شبکه‌های اجتماعی محبوب در میان افراد شناخته شده است. در حقیقت بر اساس گزارش‌های موجود، ۳۵ درصد از بزرگسالان آنلاین از اینستاگرام استفاده می‌کنند.

قابلیت های پنهان اینستاگرام

برای افرادی که قبلا هرگز از این پلتفرم استفاده نکرده‌اند یا آن‌هایی که می‌خواهند استفاده از این شبکه اجتماعی را به سطح پیشرفته‌تری ببرند، ترفندها و نکات ریزی وجود دارد که می‌تواند تجربه آن‌ها را بهبود ببخشد. در این مقاله قصد داریم به قابلیت های پنهان اینستاگرام اشاره کنیم و ببینیم چه مواردی را می‌توان در این شرایط به کار برد. پس همراه مجله دلتا باشید.

قابلیت های پنهان اینستاگرام

۱. اکانت‌های متعددی را بر روی دستگاه یکسان، اضافه کنید و مدیریت نمایید.

شما می‌توانید اکانت‌های متعددی را از روی یک دستگاه مدیریت کنید. از پروفایل خود، آیکون چرخ دنده را انتخاب کنید و روی گزینه option کلیک نمایید.
به سمت پایین اسکرول کنید و بر روی add account کلیک نمایید. نام کاربری و پسورد اکانت دیگر خود را وارد نمایید.

۲.پست‌های اینستاگرام را از قبل زمان بندی کنید.

اینستاگرام یکی از روش‌های عالی برای پست تصاویر و مطالب است. شما می‌توانید از روی رایانه خود پست‌ها را زمان بندی کنید و در یک بازه زمانی دیگر آن را منتشر نمایید. این قابلیت در ابزارهای زمان بندی رسانه اجتماعی وجود دارد به شرطی که اکانت شما تبدیل به اکانت تجاری شده باشد. اگر پروفایل تجاری دارید می‌توانید پست‌ها را از قبل زمان بندی کنید.

۳. ایجاد متن رنگین‌کمانی در استوری‌ها

ایجاد متن چندرنگ در استوری اینستاگرام یک ترفند مخفی نیست و بسیاری از کاربران از آن استفاده می‌کنند. ابتدا ابزار تایپ را انتخاب کنید، بعد از تایپ کاراکترها، هرکدام از حرف‌ها یا کلمات را انتخاب و سپس رنگشان را تغییر دهید. اما ایجاد متن رنگین‌کمانی از این هم بسیار ساده‌تر است.

برای اینکه چنین کاری را سریعا انجام دهید، ابتدا متن را تایپ کنید و سپس کل آن را انتخاب کنید. بعد از انجام این کار، یک انگشت شست را بر نخستین رنگ در سمت راست قرار دهید و نگه دارید تا ابزار گرادیان پدیدار شود. انگشت شست دیگر را هم بر گوشه‌ی متن نگه دارید و همزمان با تغییر رنگ، آن انگشت قرار گرفته بر متن را حرکت دهید تا به‌راحتی متن شما به یک متن واجد رنگ‌های مختلف بدل شود.

۴. تاریخچه جستجوی اینستاگرام را پاک کنید.

برای پاک کردن تاریخچه جستجو، به پروفایل خود بروید و بر روی دکمه option کلیک کنید. به سمت پایین بیایید و بر روی Clear Search History کلیک کنید و Yes, I’m sure را انتخاب نمایید.

۵. از اینستاگرام به عنوان ویرایشگر تصویر استفاده کنید.

ممکن است بخواهید تصویری را فیلتر یا ویرایش کنید اما در حال حاضر قصد منتشر کردن آن را نداشته باشید. برای ویرایش تصویر توسط اینستاگرام بدون داشتن پست، باید پست را در حالت پرواز منتشر کنید. قبل از هر کاری مطمئن شوید که Save Original Photo در تنظیمات اینستاگرام فعال شده است. سپس حالت پرواز گوشی خود را روشن کنید و به ویرایش تصاویر خود بپردازید.

۶. بر روی bio و کپشن‌های خود، خط جداکننده اضافه نمایید.

زمانی که کپشنی را در اینستاگرام می‌نویسید، هیچ گزینه‌ای برای زدن اینتر یا بازگشت نخواهید داشت. همین امر در مورد بیو نیز صادق است. کافیست برای ایجاد خط جداکننده، کلید ۱۲۳ را در کیبورد گوشی همراه خود بزنید. در این حالت کلید Return برایتان ظاهر خواهد شد.

۷. پست‌هایی که در آن تگ شده‌اید را پنهان کنید.

زمانی که فردی شما را بر روی تصویر یا ویدئویی تگ می کند، به طور خودکار به پروفایل شما اضافه می‌گردد. برای دیدن تصاویری که در آن تگ شده‌اید، به پروفایل خود بروید و بر روی ایکون انسان زیر بیو کلیک کنید. برای پنهان کردن این موضوع روی سه نقطه موجود در سمت راست و بالای صفحه نمایش کلیک کنید و Hide Photos را انتخاب نمایید. پستی که می‌خواهید از پروفایل خود حذف کنید را انتخاب کنید. حالا Hide From Profile را بزنید.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب چگونه در تلگرام چت مخفی داشته باشیم؟  را بخوانید.

  • delta turist
  • ۰
  • ۰

بستنی خوراکی دوست داشتنی و خوشمزه‌ای که طرفداران زیادی در سرتاسر دنیا دارد و به همین خاطر هم زیاد می‌بینیم که هر چند وقت یکبار یک طعم کاملا جدید و متفاوت از آن ارائه می‌شود.

خطرناک ترین بستنی جهان

در این مطلب قرار است شما را با عجیب ترین و خطرناک ترین بستنی دنیا آشنا کنیم، مگر بستنی خوشمزه هم می‌تواند خطرناک باشد؟ بله! می‌تواند به اندازه‌ای خطرناک باشد که شما را به راحتی بکشد. درست مثل همین بستنی‌ای که الان می‌خواهیم به شما معرفی کنیم، یعنی خطرناک ترین بستنی جهان که قبل از خوردنش به شما یک برگه و خودکار می‌دهند تا زیر آن را امضا کنید.  با مجله دلتا همراه شوید تا ببینید که چه چیزی این بستنی را این چنین کشنده و ترسناک کرده است.

خطرناک ترین بستنی جهان

خطرناک ترین بستنی جهان در واقع نفس شیطان نام دارد که از مجموعه‌ای از تندترین فلفل قرمزهای جهان تشکیل شده است. اگر بخواهیم دقیق‌تر باشیم، در واقع از ۱.۵ میلیون واحد فلفل بی نهایت تند و سوزان استفاده شده است و همین باعث شده تا به آن لقب خطرناک ترین بستنی دنیا داده شود. بستنی Respiro del Diavolo توسط یکی از کافه داران شهر گلاسکو در اسکاتلند به نام مارتین باندونی به این شهر آورده شد. او ادعا کرده است که دستور ساخت این بستنی قرن‌ها مانند یک راز سر به مهر بوده است.

خطرناک ترین بستنی جهان در اسکاتلند

در این بستنی چندین میلیون واحد فلفل بسیار تند استفاده می‌شود که گفته می‌شود ۵۰۰ برابر تندتر از سس تاباسکو است. در ضمن هر کسی هم اجازه خوردن این بستنی را ندارد. مشتریانی که دوست دارند این بستنی تند را تست کنند باید بالای ۱۸ سال سن داشته باشند و علاوه بر این قبل از خوردن، باید برگه‌ای را امضا کنند که در آن نوشته شده که خودشان تمام مسئولیت خوردن را بر عهده گرفته‌اند و در واقع سند مرگشان را باید امضا کنند.

این بستنی به معنای واقعی کلمه تند است. اگر عاشق فلفل‌هایی هستید که دهانتان را می‌سوزانند و نفستان را بند می‌آورند، این بستنی را دوست خواهید داشت. اما حتی با این حال هم خوردن آن حس بسیار عجیبی به شما می‌دهد و شما را از زمین جدا می‌کند چرا که بستنی پایه سرد و یخی‌ای دارد در صورتی که فلفل تند و داغ است.

خطرناک ترین بستنی جهان

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب به این دلیل مهم، شب غذا نخورید را بخوانید.

  • delta turist
  • ۰
  • ۰

حتما تا به حال توجه کرده‌اید که رگ‌های بدن به طور خاص آبی رنگ به نظر می‌رسند در حالی که نه ساختار رگ‌ها به رنگ آبی است و نه خونی که در آن‌ها جریان دارد.

رنگ رگ های بدن

خون شما رنگ خود را از گلبول‌های قرمز دریافت می‌کند که حاوی هموگلوبین است. هموگلوبین، مولکول‌های غنی از آهن محسوب می‌شوند که هنگام حمل اکسیژن به رنگ قرمز روشن و هنگامی که اکسیژن زدایی می‌شوند به رنگ قرمز تیره‌تر مشاهده می‌شود. با مجله دلتا همراه باشید تا با رنگ رگ های بدن بیشتر آشنا شوید.

رنگ رگ های بدن

پاسخ علمی به این سوال نشان دهنده نوعی خطای دید انسانی است.  راز موضوع فوق در این واقعیت نهفته است که رنگ‌های مختلف نور دارای طول موج‌های متفاوتی هستند. بنابراین زمانی که این امواج نوری به پوست ما برخورد می‌کنند جذب و بازتاب متفاوتی پیدا می‌کنند.

نور قرمز دارای طول موجی بسیار طولانی است، بنابراین می‌تواند به راحتی از طریق پوست عبور کرده و توسط هموگلوبین موجود در خون جذب شود. از طرف دیگر نور آبی طول موج بسیار کوتاه‌تری دارد و بنابراین بیشتر توسط پوست منعکس می‌شود.

اگر نور سفید را به بازوی خود، (جایی که رگ‌ها وجود دارد بتابانید) نور قرمز جذب شده و نور آبی منعکس می‌شود. این پدیده جالب، بدان معناست که نوری که به چشمان شما باز می‌گردد، دارای طول موج‌های آبی بیشتری نسبت به رنگ قرمز خواهد بود و باعث می‌شود رگ‌ها در مقایسه با پوست اطراف آبی به نظر برسند.

پزشکان گاهی اوقات از این پدیده با تابش نور قرمز یا مادون قرمز به پوست استفاده می‌کنند تا به آن‌ها کمک کند تا محل رگ را برای تزریق بهتر پیدا کنند.

استفاده از نور آبی

گاهی اوقات برخی مراکز عمومی که احتمال حضور افراد معتاد در آن وجود دارد از چراغ‌های آبی در سرویس‌های بهداشتی خود استفاده می‌کنند تا کسی از این اتاقک‌های عمومی ویژه سرویس بهداشتی برای تزریق مواد مخدر استفاده نکند. زیرا دیدن رگ‌ها در نور آبی مشکل بوده و افراد معتاد قادر به انجام تزریق وریدی نخواهند بود.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب عجیب‌ترین روش‌های درمانی پزشکان در گذشته را بخوانید.

  • delta turist
  • ۰
  • ۰

در بدن ما اعضایی وجود دارد که کاربرد به‌خصوصی ندارند؛ ضمن آنکه شماری از این اعضا طی تکامل ناپدید شده‌اند.

اعضای بدنی که دیگر نیازی به آن نداریم

بعضی از اعضای بدن ما که کار خاصی انجام نمی‌دهند، برای اجدادمان کاربرد داشته‌اند؛ به‌عنوان مثال، آپاندیس جزو اعضای ضروری بدن انسان امروزی تلقی نمی‌شود. اما نتایج بعضی پژوهش‌ها عنوان می‌کند که آپاندیس در ذخیره‌ باکتری‌های مفید نقش داشته است. درحالی‌که امروز مشاهده می‌کنیم در مواردی که آپاندیس افراد دچار التهاب یا پارگی می‌شود، به حذف آن با عمل جراحی نیاز خواهد بود. با مجله دلتا همراه باشید تا با اعضای بدنی که دیگر نیازی به آن نداریم آشنا شوید.

اعضای بدنی که دیگر نیازی به آن نداریم

۱- آپاندیس

کاربرد آپاندیس، احتمالا مربوط‌ به هضم خوراکی‌های گیاهی بشر پیشین بوده است. هر چند که مهره‌داران گیاهخوار، هنوز هم برای هضم غذای خود به آپاندیس متکی هستند، اما این عضو جزو دستگاه گوارش انسان پذیرفته نمی‌شود. از همان زمانی‌که گوشت را وارد رژیم غذایی خود کردیم، دیگر نیازی به یک سیستم فوق طولانی و پیچیده برای هضم غذا نداریم. بااین‌حال، همچنان شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد آپاندیس برخی از باکتری‌های مفید روده را ذخیره می‌کند؛ اما مشخص نیست که در حال حاضر هم، چنین کاری را برای ما انجام می‌دهد یا آنکه وظیفه‌ جدید دیگری را بر عهده گرفته است.

۲- عضله لونگوس

اگر پشت مچ دست خود را روی یک میز قرار دهید و انگشت شست خود را به انگشت کوچک‌تان متصل کنید، ممکن است گروهی از عضلات را در مچ دست ببینید. نام این عضله، عضله‌ لونگوس یا ماهیچه‌ درازگردن است. این عضله به پیشنیان ما کمک می‌کرد تا از درختان بالا بروند.

این ماهیچه برای انسان‌های اولیه کارگشا بود. باتوجه‌ به اینکه حدود دو میلیون سال است که روی دو پای خود راه می‌رویم، دیگر نیازی به این عضله نداریم.

۳- دندان عقل

اکنون در دوره‌ای به سر می‌بریم که غذاها به‌اندازه‌ کافی نرم هستند و دندان‌های آسیاب به‌تنهایی از پس خرد کردن مواد غذایی برمی‌آیند. بنابراین، دیگر مانند گذشته نیازی به دندان عقل نداریم.

۴- ماهیچه راست‌کننده‌ مو

بدن نیاکان ما، موی بیشتری نسبت به بدن امروزی ما داشته است. از این‌رو ماهیچه‌ راست‌کننده‌ مو در آن روزگار، کمک حال آن‌ها بوده است. این ماهیچه با انقباض خود باعث راست شدن موهای بدن می‌شود.

در مورد حیواناتی که خزهای ضخیمی دارند، ماهیچه‌ راست‌کننده‌ مو به گرم‌نگه‌داشتن‌شان کمک می‌کند. از طرفی این عضلات می‌تواند حیوانات را بزرگ‌تر از آنچه هستند نشان دهد؛ جوجه‌تیغی از جمله حیواناتی است که از مزایای این عضو منقرض‌شده برخوردار است.

اعضای بدنی که دیگر نیازی به آن نداریم

۵- استخوان دنبالچه

استخوان دنبالچه از بقایای زمانی است که پدربزرگ‌های ما دارای دم بودند. به این ترتیب دم حذف شد اما استخوان دنبالچه باقی ماند. درواقع این استخوان به گذشتگان ما کمک می‌کرد تا تعادل خود را حفظ کنند. با این‌ حال، دنبالچه دیگر هدف خاصی را دنبال نمی‌کند. در واقع اجداد ما طی جهش‌های ژنتیکی دم خود را از دست دادند.

۶- ماهیچه‌ لاله گوشی

ماهیچه‌ لاله گوشی گوش به پستانداران کمک می‌کند تا محل صدا را شناسایی کرده و احساسات خود را ابراز کنند.

اعضای بدنی که دیگر نیازی به آن نداریم

۷- ماهیچه‌ پیرامیدالیس

ماهیچه پیرامیدالیس به انقباض خط سفید شکمی کمک می‌کند اما در عملکرد ماهیچه‌های زیرشکمی تاثیری ندارد. در مجموع، حدود ۲۰ درصد افراد فاقد ماهیچه‌های پیرامیدالیس هستند.

۸- نوک پستان مردان

مردان در شرایط طبیعی قادر به شیردهی نیستند. زیرا برای شیردهی نیاز به سطح بالایی از هورمون پرولاکتین است؛ ازاین‌رو مردان نیازی به داشتن این عضو ندارند.

۹- پلک سوم

پرندگان، خزندگان و برخی از پستانداران می‌توانند با کمک غشای محافظ، چشم خود را مرطوب نگه داشته و مانع از ورود گرد و غبار به داخل آن شوند. انسان امروز مانند گذشتگان خود قادر به کنترل این غشا نیست و تنها بخشی از آن به‌صورت پلک سوم در گوشه‌ چشم باقی مانده است.

البته دلیل آنکه چرا انسان‌ها این غشای چشمی را از دست داده‌اند، دقیقا واضح نیست. بااین‌حال، گونه‌های نادری از پستانداران دارای پلک سوم هستند؛ ازاین‌رو این احتمال می‌رود که پلک سوم خود را در زمان‌های بسیار دور از دست داده‌ باشیم.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب اجساد ۲۳۰۰ ساله‌ای که هنوز هم زنده هستند!  را بخوانید.

  • delta turist
  • ۰
  • ۰

رعایت برخی نکات به افزایش طول عمر گوشی‌های هوشمند کمک می‌کند و نیاز نیست تا هزینه‌ای را برای تعمیر گوشی‌های هوشمند خود در نظر بگیرید.

مراقبت از گوشی هوشمند

روتین‌ها و عادات زندگی روزمره ما می‌توانند برای این ابزارهای کاربردی بسیار خطرناک و مضر باشند. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با نکاتی بسیار مفید در مورد مراقبت از گوشی هوشمند آشنا کنیم که به افزایش طول عمر آن کمک خواهند کرد. با مجله دلتا همراه باشید.

مراقبت از گوشی هوشمند برای افزایش طول عمر

۱-به طور مرتب گوشی هوشمند خود را سرویس کنید

سرویس‌های گارانتی شده گوشی همراه باعث می‌شوند که هم اعصابتان خراب نشود هم صرفه جویی کنید. افراد حرفه‌ای در مراکز معتبر و دارای مجوز مشکلات گوشی شما را خیلی سریع شناسایی کرده و هرگونه آسیب داخلی و خارجی را رفع خواهند کرد. در صورت داشتن گارانتی، این سرویس‌ها هزینه زیادی نیز برای شما در بر نخواهند داشت.

۲- هنگامی که از بلوتوث استفاده نمی‌کنید خاموشش کنید

بلوتوث یک ابزار بسیار کاربردی است اما می‌تواند خطرناک هم باشد. توصیه ما این است که وقتی از آن استفاده نمی‌کنید خاموشش کنید. با این کار از دانلودهای خطرناکی که ممکن است امنیت و سلامت گوشی‌تان را به خطر بیندازند جلوگیری خواهید کرد.

مراقبت از گوشی هوشمند

۳- قبل از اینکه گوشی‌تان خاموش شود، شارژش کنید

اگر شارژ گوشی شما تمام شود مشکلی وجود ندارد اما اگر همیشه پس از خاموش شدن گوشی‌تان آن را شارژ می‌کنید این موضوع بر طول عمر گوشی‌تان تاثیر منفی خواهد گذاشت. هر گوشی هوشمند یک سیکل شارژ مشخص دارد. این سیکل در واقع هرباری است که گوشی‌تان را صد درصد شارژ کرده و آن را مصرف می‌کنید. اگر به طور مرتب این کار را انجام دهید باتری گوشی شما عمر چندانی نخواهد داشت پس قبل از خالی شدن شارژ گوشی‌تان آن را شارژ کنید.

۴- به طور مرتب اپلیکیشن‌ها و سیستم عامل گوشی خود را آپدیت کنید

همواره آپدیت‌های جدیدی برای رفع باگ‌ها وجود دارد که به سریع‌تر شدن گوشی‌تان نیز کمک خواهد کرد. باید بدانید که این روزآمدسازی‌ها در تضمین امنیت گوشی شما نیز بسیار موثرند.

۵- از شارژرهای موجود در فرودگاه‌ها و ترمینال‌ها استفاده نکنید

در هنگام شارژ کردن گوشی در فرودگاه‌ها در حال انتقال داده خواهید بود. این داده می‌تواند توسط هکرها مورد دسترسی قرار گیرد. وقتی که گوشی هوشمند خود را به یک پورت شارژ هک شده وصل می‌کنید، گوشی شما را به یک درایو خارجی متصل می‌کند. این موضوع می‌تواند باعث شود که افرادی داده‌های شما را برداشته یا حتی نرم افزارهای مخرب روی گوشی‌تان نصب کنند.

مراقبت از گوشی هوشمند

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب آیا گوشی موبایل می‌تواند باعث جوش صورت شود؟ را بخوانید.

  • delta turist
  • ۰
  • ۰

آلزایمر و زوال عقل بیماری‌های مربوط به حافظه هستند که افراد بسیاری را در سرتاسر جهان تحت تاثیر خود قرار داده‌اند. حال دانشمندان متوجه شده‌اند که گروه خونی افراد نیز می‌تواند بر روی این بیماری موثر باشد.

رابطه گروه خونی و آلزایمر

گروه خونی می‌تواند چیزهای زیادی از ابتلا به برخی بیماری‌های خاص مانند دیابت یا بیماری‌های قلبی گرفته تا ویژگی‌های شخصیتی شما، بگوید. با مجله دلتا همراه باشید تا با رابطه گروه خونی و آلزایمر بیشتر آشنا شوید.

رابطه گروه خونی و آلزایمر

حال محققین دریافته‌اند که یکی از گروه‌های خونی می‌تواند بر روی ابتلای بیشتر به بیماری زوال عقل نیز موثر باشد. از این رو آن‌ها هشدار می‌دهند که اگر این گروه خونی را دارید لازم است بیش از دیگران مراقب نشانه‌های این بیماری باشید.

بر اساس یک مطالعه منتشر شده در Neurology، مجله پزشکی آکادمی نورولوژی آمریکا، افراد دارای گروه خونی AB ممکن است در سال‌های پیری بیشتر از سایر گروه‌های خونی دچار از دست دادن حافظه شوند.

این مطالعه نشان داد افرادی که دارای گروه خونی AB هستند ۸۲ درصد بیشتر از سایر گروه‌های خونی دچار مشکلات تفکر و حافظه می‌شوند. که این خود می‌تواند منجر به زوال عقل شود.

فاکتور هشت در خون

محققان سطح فاکتور هشت در خون، پروتئینی که به لخته شدن خون کمک می‌کند، را نیز مورد بررسی قرار دادند. سطوح بالای فاکتور هشت با خطر بالای اختلالات شناختی و زوال عقل مرتبط است.

از طرفی مطالعات قبلی نشان داده است که افراد دارای گروه خونی O کمتر در معرض بیماری قلبی و سکته مغزی هستند.

باید توجه داشته باشید که تنها گروه خونی در این بیماری دخیل نبوده و فاکتورهایی مانند سیگار کشیدن، چاقی و سایر عوامل سبک زندگی نیز موثر هستند که باید در برطرف کردن آن‌ها اهتمام ورزیده شود.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب اگر در طول روز زیاد می‌نشینید، حتما این مطلب را بخوانید را بخوانید.

  • delta turist
  • ۰
  • ۰

نتایج یک پژوهش جدید نشان می‌دهد، نوشیدن دو قهوه و دو چای در روز خطر سکته مغزی و زوال عقل را تا یک‌سوم کاهش می‌دهد.

فواید نوشیدن چای و قهوه

به گزارش مجله دلتا، محققان چینی ۵۰۰ هزار انگلیسی را در طول یک دهه برای این مطالعه تحت بررسی قرار دادند؛ از داوطلبان این تحقیق در مورد مصرف نوشیدنی گرم آن‌ها سوال شد و مشخص شد افرادی که قهوه و چای مصرف می‌کنند، احتمال ابتلایشان به زوال عقل ۲۸ درصد کاهش یافته است. با ما همراه باشید تا با فواید نوشیدن چای و قهوه بیشتر آشنا شوید.

فواید نوشیدن چای و قهوه

به گفته کارشناسان، مصرف قهوه به تنهایی یا همراه با چای تا ۴۰ درصد با کاهش خطر ابتلا به زوال عقل پس از سکته مغزی ارتباط داشت.

یافته‌های محققان نشان می‌دهد که مصرف متوسط ​​قهوه و چای به‌صورت جداگانه یا ترکیبی با کاهش خطر سکته مغزی و زوال عقل مرتبط است.

به نظر می‌رسد که صرف این نوشیدنی‌ها به تنهایی نیز فوایدی دارد، حتی اگر بزرگسالان فقط یک عدد در روز مصرف کنند.

این مطالعه توسط دانشمندان دانشگاه پزشکی تیانجین انجام و در مجله PLoS Medicine منتشر شد.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب اگر در طول روز زیاد می‌نشینید، حتما این مطلب را بخوانید را بخوانید

  • delta turist