مجله دلتا

مجله دلتا-گردشگری -نکات حقوقی-سلامتی-دکوراسیون-جاهای زیبای دیدنی

  • ۰
  • ۰

معمولاً کمبود آهن بیشتر به دلیل دریافت نکردن این ماده طریق مصرف مواد غذایی مناسب ناشی می‌شود.

کم خونی

  

گفته می‌شود ۵۰ درصد خانم‌های باردار و نیمی از دختران و زنان ۱۴ تا ۴۳ ساله مبتلا به کمبود آهن هستند و حدود یک‌سوم این قشر از کم‌خونی شدید رنج می‌برند. خوشبختانه درمان کم خونی با گیاهان دارویی میسر است.

به گزارش  مجله دلتا؛ کم‌خونی انواع مختلفی دارد. از کم‌خونی برآمده از فقر آهن گرفته تا تالاسمی.

دلایل کم‌خونی

کم خونی

یکی از علل کم‌خونی، کمبود آهن است که در  سنین رشد، بلوغ نوجوانان و دوره‌ی بارداری و شیردهی بانوان به‌صورت  فیزیولوژیک رخ می‌دهد؛ بنابراین افرادی که به‌اندازه‌ی کافی منابع آهن را  مصرف نمی کنند، به کم‌خونی ناشی از فقر آهن مبتلا می‌شوند.

درمان کم خونی با گیاهان دارویی یک روش  درمان سنتی است. با این‌حال توصیه می‌کنیم فقط به این راهکارها اکتفا نکنید  و اگر مشکوک به کم‌خونی هستید، حتماً با پزشک مشورت کنید.

افسنتین

درمان کم خونی با گیاهان دارویی

افسنتین، گیاهی است شفابخش که هم خودرو است و هم کشت می‌شود.

۵۰ تا ۶۵ گرم از برگ این گیاه را در یک  لیتر آب جوش بریزید و چند دقیقه آن را بجوشانید و بعد بگذارید خنک شود سپس  آن را از صافی گذرانده و با کمی عسل شیرین کرده و قبل از ناهار و شام یک  فنجان از آن را مصرف کنید. این جوشانده برای درمان کم‌خونی و لاغری مؤثر است.

گزنه

درمان کم خونی با گیاهان دارویی

گزنه هم در درمان کم خونی هم موثر است.  می‌توانید به مدت چند هفته، هرروز دم‌نوش گزنه تهیه کنید. برگ‌های تازه یا  خشک گزنه را در آب جوش بریزید و بگذارید به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دم بکشد.  می‌توانید از پودر گزنه هم استفاده کنید.

چغندر قرمز

درمان کم خونی با گیاهان دارویی

چغندر برای کم‌خونی ناشی از کمبود آهن مفید است. چغندر سرشار از آهن، فیبر، کلسیم، پتاسیم، سولفور و انواع ویتامین است.

کنجد

درمان کم خونی با گیاهان دارویی

کنجد سرشار از آهن است و به همین علت گزینه‎ای مناسب برای درمان کم خونی است.

 یک چهارم فنجان کنجد، تقریباً  ۳۰ درصد  احتیاج روزمره به آهن را برطرف می‌کند. دو قاشق کنجد سیاه را به مدت دو تا  سه ساعت در آب بخیسانید. سپس آن را آسیاب کنید و با یک قاشق عسل مخلوط‌ کنید. از این معجون روزانه دو بار استفاده کنید.

همچنین می‌توانید یک قاشق کنجد سیاه را به  مدت دو ساعت در آب گرم بخیسانید، سپس آن را آسیاب کرده و با شیر مخلوط  ‌کنید سپس مقداری عسل به آن بیفزایید و میل کنید.

مویز

درمان کم خونی با گیاهان دارویی

سرشار از آهن و ویتامین C است و برای درمان کم‌خونی بسیار مناسب است. ویتامین C توانایی بدن برای جذب آهن را افزایش می‌دهد که موجب می‌شود گلبول‎های قرمز و هموگلوبین خون افزایش یابند.

اسفناج

درمان کم خونی با گیاهان دارویی

همان‌طور که می‌دانید اسفناج سرشار از آهن، اسیدفولیک و ویتامین B12 است؛ که به ترمیم بدن بیمار و رفع کم‌خونی کمک می‌کند.

نصف فنجان اسفناج حدود ۳۵ درصد احتیاج  روزانه فرد کم‌خون به آهن و ۳۳ درصد نیاز به اسیدفولیک را برطرف می‌کند. به  این منظور می‌توانید روزانه از سوپ اسفناج استفاده کنید. یا دو قاشق  چای‌خوری عسل را در یک لیوان آب اسفناج حل  و یک‌بار در روز مصرف کنید. این  روند را به مدت یک ماه ادامه دهید.

خرما بهترین گزینه برای درمان کم خونی

درمان کم خونی با گیاهان دارویی

خ

رما سرشار از آهن و ویتامین C است که برای جذب آهن در بدن لازم است. شما  می‌توانید مقداری خرمای خشک را هرروز بامداد قبل از صبحانه میل کنید.

شنبلیله

درمان کم خونی با گیاهان دارویی

شنبلیله سرشار از آهن است که به حفظ آهن  در بدن انسان کمک می‌کند. برگ و تخم شنبلیله برای درمان کم‌خونی مفید است.  به این منظور یک فنجان برنج را با دو قاشق چای‌خوری تخم شنبلیله بپزید. کمی  نمک به آن بیفزایید و یک‌بار در روز و به مدت دو تا سه هفته میل کنید. در  ضمن می‌توانید برگ شنبلیله را در غذاهای‎تان، مخصوصاً در سوپ و سالاد  استفاده کنید.

همچنین بخوانید:

آهن ؛ قوت جان 

بهترین گیاهان دارویی برای تقویت حافظه 

آلوورا ، جادوی سبز طبیعت 

گرمازدگی و راه های درمان خانگی 

معرفی ادویه جات و گیاهان دارویی برای لاغری 

  • ۹۸/۰۵/۱۳
  • delta turist

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی